tirsdag 9. mars 2010

Vår i anmarsj

Det har vært en nydelig vinter med mye snø og mange flotte soldager. Noen synes det har vært veldig kaldt også. I fjor tilbrakte jeg vinterhalvåret i Tyskland og kom hjem i slutten av februar. Da var vinteren alt over for lengst i Tyskland, gradestokken viste opptil 10 plussgrader og det var ikke antydning til snø. I år har jeg nytt hvert eneste minutt med snø, kulde og nye langrennski. Nå er vinteren på hell også i Oslo, solen skinner omtrent hver dag og snøen smelter i rasende fart! Jeg gleder meg til våren og sykling og lettere bekledning. Jeg gleder meg til å bruke den kule vårjakka mi igjen og syns det er herlig med lysere tider. Noe av det jeg liker best ved å bo i Norge er at vi har fire årstider, sånn skikkelig! Om sommeren har vi alltid noen gode og varme uker; høsten er regnfull, men ikke for mye; om vinteren blir det skikkelig kaldt og snøen blir liggende i flere måneder; og til sist er våren flott med nydelige blomster og en forsmak på sommeren.

Når det er sagt så vet jeg at vinteren kommer med minst en siste krampetrekning i mars. For to år siden feiret vi påsken på sør-vestlandet hos min bestemor. Der snør det vanligvis sjelden og hvertfall ikke rundt påske. Men denne gangen var det nok snø til både aking og skigåing for de minste. Kong Vinter vet fortsatt å forbause oss nordmenn som egentlig burde være forberedt på det meste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar